Nedávno sa v tlači objavila bombastická správa o revolučnom rozhodnutí železníc krajiny tulipánov. Vraj všetky elektrické vlaky osobnej dopravy budú v budúcnosti napájané výlučne elektrikou z veterných elektrární. Keď nebude doma dostatočne fúkať, vraj dovezú veternú elektriku zo severnejších krajín, a keď ich bezveterné počasie k tomu dotlačí, tak aj zo Škandinávie, spoza mora. Nech to stojí čo to stojí, však z peňazí cestujúceho krv netečie.
Vynikajúci reklamný ťah, ďaleko nezaostávajúci za svetovo najpremyslenejším, transformujúcim vtedajšími farármi zbaveného sa revolucionára, sporiaceho sa s ich doterajšími názormi, na baránka, snímajúceho hriechy sveta, ktorému verí viac ako pätina ľudstva.
Aj bigotne reklame veriaci cestujúci z krajiny tulipánov si budú môcť nahovárať, že cestujú najekologickejšou dopravou na zemeguli, pokiaľ sa nezačnú zamýšľať nad realitou. Ako pomôcka možno stačí aj učebnica fyziky z druhého stupňa základnej školy.
Aj krajina tulipánov je súčasťou európskeho hospodárskeho priestoru, so skoro atomizovane rozdelenými kompetenciami, nevynímajúc ani energetiku. Predpokladám, že aj holandský železničný dopravca si objednáva elektriku u domáceho distribútora v potrebnom množstve a kvalite nezávisle od jej zdroja. Ale keby aj nie, na konci kábla je napojený na celkovú energetickú distribučnú sieť, napájanú z rôznych zdrojov. Pretože elektrika z rôznych zdrojov dodávaná cez spoločné vedenie sa nijak nelíši, farbou, oblečením ani inými atribútmi, nemôže sa na konci kábla ani nijakým spôsobom vyfiltrovať tá, pochádzajúca z veterných elektrární.
Určite aj cestujúci v krajine tulipánov majú v prvom rade záujem docestovať včas do svojho cieľa, a je im šuma fuk, akou elektrikou je ich vlak poháňaný, a či zrovna niekde fúka dostatočne silný vietor.
Hľadanie príčin rozpadu energetickej siete na ibérijskom polostrove dospelo aj k názoru, že energetická sieť napájaná vo veľkej miere len zo zdrojov závislých na svetelných a veterných podmienkach nie je dostatočne stabilná, a pri neodvrátiteľnom výpadku napájania zo svetelných alebo veterných zdrojov môže nastať celkový kolaps energetickej siete.
Takže aj holandský železničný dopravca by mal vždy zabezpečiť včasnú a nerušenú dopravu svojich cestujúcich do cieľového miesta, čo asi dokáže realizovať len ak v energetickej sieti, z ktorej odoberá elektriku pre pohon vlakov bude prevažovať elektrika nezávislá od svetelných alebo veterných podmienok, a nebude hroziť jej možný, neočakávaný výpadok.
Takže rozprávky o výlučne veternou elektrinou poháňaných vlakoch by železničiari krajiny tulipánov mohli ponechať Hansovi Christianovi Andersenovi, prípadne Pavlovi Dobšinskému, a reklamu svojich služieb by mali zamerať skôr na včasnú, bezpečnú a pohodlnú dopravu, energeticky nezávislú od poveternostných podmienok.
Mas auto?? Asi ano, tak sa spytuj sam seba... ...
veď áno , kľudne si spáľme zemeguľu, veď deti... ...
Celá debata | RSS tejto debaty