Servisný poplatok

Štátny železničný osobný dopravca sa chce reklamne blysnúť v očiach tých pár cestujúcich, ktorí sú z rôznych dôvodov odkázaní na železničnú dopravu, alebo sú ešte nadšencami železničnej dopravy dvojkrížového trojkopčia napriek jej stavu.

Všetci určite s potešením prijali pyšné vyhlásenie vedenia dopravcu o zavedení takzvaného servisného poplatku za nákup cestovných dokladov v pokladnici ale aj tiež úplne prekvapivo aj až trojnásobne vyššieho servisného poplatku za nákup lístka vo vlaku, aj v prípade ak v nástupnej stanici dopravca cestovné doklady nepredáva.

Zdá sa, že hocijaká lacná reklama vedenia dopravcu, nič neriešiacimi formálnymi aktivitami je lepšia ako úmorná práca za účelom skutočného poskytovania konkurencieschopnej osobnej dopravy, dostatočne rýchlej, častej a s cenou primeranou príjmom všetkých klientov.

Takzvaný servisný poplatok je v realite len trest cestujúcim, ktorí očakávajú za svoje peniaze aj nejaké fyzické služby.

Pokiaľ múdre osoby mienili zaviesť rozdielne poplatky podľa skutočne využívaných služieb jednotlivými cestujúcimi, mali asi najprv vytvoriť podrobne delené sledovanie nákladov za jednotlivé služby, elektronické aj neelektronické, a určiť cenu všetkých osobitne spoplatnených služieb postupom vychádzajúcim z ustanovení zákona o cenách.

Mám také tušenie, že elektronicko hujerské služby po zarátaní všetkých súvisiacich nákladov by boli pravdepodobne drahšie ako neelektronické, a málokto by bol ochotný za ne platiť príslušnú skutočnú cenu.

Za úvahu tiež stojí, či by najvhodnejším riešením v dvojkrížovom trojkopčí nebolo zavedenie cestovania na železnici všeobecne zadarmo, či by po zbavení sa všetkých nákladov súvisiacich s vydávaním cestovných dokladov, osobných aj vecných, nebol železničný dopravca na tom po poskytnutí obvyklého štátneho príspevku oveľa lepšie ako so zabezpečovaním predaja cestovných dokladov, nezávisle od spôsobu ich predaja.

Na niektorých miestach tejto zemegule už s cestujúcimi neplatenou dopravou majú niekoľkoročné skúsenosti, ktoré preukázali životaschopnosť takejto schémy.

Neviem si predstaviť ciele vedenia štátneho železničného osobného dopravcu, keď jednak zavádza tresty za nákup cestovných dokladov neeletronicky, čo by malo mať v budúcnosti za následok znižovanie počtu zamestnancov, pritom bigotne trvá na vystavovaní nezmyselného vlastného dokladu preukazujúceho vek cestujúcich svojimi zamestnancami vydávajúcimi cestovné doklady, namiesto všetkými rozmýšľajúcimi cestujúcimi už dlho očakávaného používania občianskeho preukazu na preukázanie veku, ktorý je mimo iného aj na to určený.

Zdá sa, že aj v železničnej osobnej doprave začína preberať riadenie procesov umelá inteligencia, podporovaná hujermi módnych, pre účely poskytovania služby železničnej dopravy nie vždy nevyhnutných, náklady zvyšujúcich technológií.

Svedčí o tom aj zavedenie takzvaného samoobslužného výpravného systému na trati Košice – Moldava nad Bodvou. Neprítomnosť vlakového personálu priniesla svoje ovocie v krátkej dobe, vo forme neviazaného chovania sa niektorých cestujúcich, výrazne sa podpisujúce pod zníženie záujmu o cestovanie nesprevádzaným vlakom na danom úseku.

Možno náhrada vlakového personálu bezpečnostnou službou na niektorých spojoch, pravdepodobne aj s vyššími nákladmi, averziu cestujúcich voči cestovaniu v nesprevádzanom vlaku v niektorých prípadoch utlmí, ale určite ju neodstráni.

Tiež bude zaujímavé sledovať, ako budú fungovať zatiaľ verejne neznáme postupy dopravcu na riešenie problémov cestujúcich v nesprevádzanom vlaku v prípade mimoriadnych udalostí alebo nehôd.

Závisť

30.08.2025

„Česi nakúpia nové superrýchle lokomotívy. Nám neostáva nič iné len závidieť.“ Píše bombastická správa v tlači, ktorej účel si vie predstaviť len jej autor. Asi spĺňa moderné požiadavky jeho nadriadených na zaujatie čitateľa za každú cenu, hoci aj diletantsky, bez potrebného pričuchnutia k predmetu správy. Vraj závideniavhodné rušne Siemens Vectron [...]

Zvolebnieva sa?

27.08.2025

Zdá sa, že áno. Keď inak nie, tak v mysliach neomylných straníckych predsedov, najmä tých, čo sú momentálne medzi psami štekajúcimi na všetko ignorujúcu karavánu, alebo tými, čo sa dočasne ocitli mimo dosahu vytúženého válova. Alebo si len páni predsedovia jednoducho spomenuli na nikdy nehynúce heslo „vždy pripravení“. Pán slobodný a solidárny predseda [...]

Poštár Víťaz

23.08.2025

Veľký šéf trumptárie v reakcii na ukrajinské zničenie časti ropovodu Priateľstvo napísal pánovi predsedovi vlády našich južných susedov nasledujúce: Viktor, nerád o tom počujem. Som za to veľmi nahnevaný. Oznámte/oznám Slovensku. Vy ste/ty si môj veľký priateľ. Donald Nasledovaniavhodný počin osoby snívajúcej o nobelovej cene za mier. I keď ja vôbec nerozumiem, čo [...]

Maduro

Maduro: Venezuelu ohrozuje osem amerických vojnových lodí s 1200 raketami

01.09.2025 22:48

Venezuelský prezident vyhlásil, že krajina čelí „najväčšej hrozbe za posledných 100 rokov“.

Robert Fico, TB

Premiér pri príležitosti Dňa Ústavy SR odovzdal trom laureátom cenu A. Dubčeka

01.09.2025 20:40

Štátnu cenu si prevzali Štefan Grman, Jozef Banáš a Jan Telensky.

Russia Ukraine War

Zabi politika a vydáme ti mŕtvolu syna. Ukrajinci zistili motív vraždy bývalého predsedu parlamentu

01.09.2025 20:15

Začína sa objavovať viac podrobností o likvidácii niekdajšieho šéfa ukrajinského parlamentu. Andrij Parubij sa stal obeťou atentátu 30. augusta.

rojko

O rojkoch, snívaní, prírode a iných drobnostiach

Štatistiky blogu

Počet článkov: 346
Celková čítanosť: 1745914x
Priemerná čítanosť článkov: 5046x

Autor blogu

Kategórie