Servisný poplatok

Štátny železničný osobný dopravca sa chce reklamne blysnúť v očiach tých pár cestujúcich, ktorí sú z rôznych dôvodov odkázaní na železničnú dopravu, alebo sú ešte nadšencami železničnej dopravy dvojkrížového trojkopčia napriek jej stavu.

Všetci určite s potešením prijali pyšné vyhlásenie vedenia dopravcu o zavedení takzvaného servisného poplatku za nákup cestovných dokladov v pokladnici ale aj tiež úplne prekvapivo aj až trojnásobne vyššieho servisného poplatku za nákup lístka vo vlaku, aj v prípade ak v nástupnej stanici dopravca cestovné doklady nepredáva.

Zdá sa, že hocijaká lacná reklama vedenia dopravcu, nič neriešiacimi formálnymi aktivitami je lepšia ako úmorná práca za účelom skutočného poskytovania konkurencieschopnej osobnej dopravy, dostatočne rýchlej, častej a s cenou primeranou príjmom všetkých klientov.

Takzvaný servisný poplatok je v realite len trest cestujúcim, ktorí očakávajú za svoje peniaze aj nejaké fyzické služby.

Pokiaľ múdre osoby mienili zaviesť rozdielne poplatky podľa skutočne využívaných služieb jednotlivými cestujúcimi, mali asi najprv vytvoriť podrobne delené sledovanie nákladov za jednotlivé služby, elektronické aj neelektronické, a určiť cenu všetkých osobitne spoplatnených služieb postupom vychádzajúcim z ustanovení zákona o cenách.

Mám také tušenie, že elektronicko hujerské služby po zarátaní všetkých súvisiacich nákladov by boli pravdepodobne drahšie ako neelektronické, a málokto by bol ochotný za ne platiť príslušnú skutočnú cenu.

Za úvahu tiež stojí, či by najvhodnejším riešením v dvojkrížovom trojkopčí nebolo zavedenie cestovania na železnici všeobecne zadarmo, či by po zbavení sa všetkých nákladov súvisiacich s vydávaním cestovných dokladov, osobných aj vecných, nebol železničný dopravca na tom po poskytnutí obvyklého štátneho príspevku oveľa lepšie ako so zabezpečovaním predaja cestovných dokladov, nezávisle od spôsobu ich predaja.

Na niektorých miestach tejto zemegule už s cestujúcimi neplatenou dopravou majú niekoľkoročné skúsenosti, ktoré preukázali životaschopnosť takejto schémy.

Neviem si predstaviť ciele vedenia štátneho železničného osobného dopravcu, keď jednak zavádza tresty za nákup cestovných dokladov neeletronicky, čo by malo mať v budúcnosti za následok znižovanie počtu zamestnancov, pritom bigotne trvá na vystavovaní nezmyselného vlastného dokladu preukazujúceho vek cestujúcich svojimi zamestnancami vydávajúcimi cestovné doklady, namiesto všetkými rozmýšľajúcimi cestujúcimi už dlho očakávaného používania občianskeho preukazu na preukázanie veku, ktorý je mimo iného aj na to určený.

Zdá sa, že aj v železničnej osobnej doprave začína preberať riadenie procesov umelá inteligencia, podporovaná hujermi módnych, pre účely poskytovania služby železničnej dopravy nie vždy nevyhnutných, náklady zvyšujúcich technológií.

Svedčí o tom aj zavedenie takzvaného samoobslužného výpravného systému na trati Košice – Moldava nad Bodvou. Neprítomnosť vlakového personálu priniesla svoje ovocie v krátkej dobe, vo forme neviazaného chovania sa niektorých cestujúcich, výrazne sa podpisujúce pod zníženie záujmu o cestovanie nesprevádzaným vlakom na danom úseku.

Možno náhrada vlakového personálu bezpečnostnou službou na niektorých spojoch, pravdepodobne aj s vyššími nákladmi, averziu cestujúcich voči cestovaniu v nesprevádzanom vlaku v niektorých prípadoch utlmí, ale určite ju neodstráni.

Tiež bude zaujímavé sledovať, ako budú fungovať zatiaľ verejne neznáme postupy dopravcu na riešenie problémov cestujúcich v nesprevádzanom vlaku v prípade mimoriadnych udalostí alebo nehôd.

Potvrdenie

21.04.2025

Po dlhšom čase sme sa s lepšou polovičkou vydali na vandrovku do sveta. Na rozdiel od Janka Ujváriho nám z celej zemegule nikto nič nedlhoval, ani z bližšieho ani zo vzdialenejšieho východu. Nuž nezostalo nám nič iné, len sa vybrať na nepotopiteľný, stredomorský krížnik Albiónu, aj to nízkonákladovou leteckou spoločnosťou. Aj ubytovanie sme si našli v hoteli s cenami [...]

Marketingové šialenstvo

16.04.2025

Vyslovene ma otravujú všadeprítomné nevyžiadané marketingové hlúposti. Keďže si všetky internetové stránky vypýtajú súhlas na spracovávanie údajov o mne pre svoje potreby a potreby ich partnerov, nechápem prečo ich rozumne nevyužijú. Veľmi dobre vedia, že ma žiadnou reklamou neohúria, ani nezaujmú moju pozornosť, tak sa divím, že pokiaľ vedia na môj stroj poslať [...]

Inteligencia

15.04.2025

Podľa pána prezidenta by sa mala v dvojkrížovom trojkopčí na vládnej úrovni, teda pri riadení štátu viac používať umelá inteligencia. Súhlasím s ním, že takzvaná umelá inteligencia môže pomôcť pri vykonávaní každodenných administratívnych postupov, pokiaľ ju nejaký rozumný programátor vhodne naprogramuje. Určite by to bolo prospešné následne po odstránení [...]

Weidelová

AfD zaznamenala v prieskume rekordnú podporu, vyhrala by voľby. Jej rast sa zrejme nekončí

22.04.2025 17:21

Vznikajúca "čierno-červená" koalícia oproti voľbám prišla spolu o 4,9 percentuálneho bodu a teraz už by na väčšinu nedosiahla.

Peter Pellegrini

Pellegrini sa zúčastní na pohrebe pápeža Františka vo Vatikáne

22.04.2025 16:40

Uviedol to po podpísaní sa do kondolenčnej knihy v súvislosti s úmrtím pápeža.

India Vance

Vance: Budúcnosť 21. storočia bude závisieť od vzťahov medzi USA a Indiou

22.04.2025 16:06

Za cieľ si stanovili zdvojnásobenie obchodu medzi oboma krajinami, ktorý by mal do roku 2030 dosiahnuť 500 miliárd dolárov.

papez

Nikto sa nenarodí svätý, svätým sa stáva. Ako si na Františka spomínajú školské sestry?

22.04.2025 14:45

V škole v argentínskom Buenos Aires, kde ako päťročný odštartoval svoju náboženskú cestu, si sestry zaspomínali na chlapca, ktorý sa neskôr stal pápežom.

rojko

O rojkoch, snívaní, prírode a iných drobnostiach

Štatistiky blogu

Počet článkov: 314
Celková čítanosť: 1457511x
Priemerná čítanosť článkov: 4642x

Autor blogu

Kategórie