Závisť

„Česi nakúpia nové superrýchle lokomotívy. Nám neostáva nič iné len závidieť.“

Píše bombastická správa v tlači, ktorej účel si vie predstaviť len jej autor. Asi spĺňa moderné požiadavky jeho nadriadených na zaujatie čitateľa za každú cenu, hoci aj diletantsky, bez potrebného pričuchnutia k predmetu správy.

Vraj závideniavhodné rušne Siemens Vectron sú už v súčasnosti prevádzkované aj na tratiach našej krajiny. Síce len sprevodované pre maximálnu rýchlosť 160 alebo 200 km/h, takže sprevodovanie na maximálku 230 km/h pre Čechov je naozaj nóvum.

Otázka, je načo kupovať taký rušeň. Ani farmár si nekúpi najnovšie Ferrari alebo vozidlo F1 na vozenie repy po poľných cestách, ani po tých štátnych.

Aj šéf železničnej spoločnosti si pri príležitosti nedávneho dodania prvých rušňov Vectron so štítovou výmaľovkou poplakal, že s novými rušňami na 200 km/h budú môcť voziť vlaky rýchlosťou len maximálne 160 km/h. Pritom by ako veľký šéf mal mať v malíčku sám, alebo niekto z jeho odborných podriadených, vzťahy medzi triedou zaťaženia trate, nápravovou hmotnosťou vozidiel a rýchlosťou určené podľa výsledkov výskumov Medzinárodnej železničnej únie, za ktoré aj naša krajina patrične zaplatila.

Pokiaľ mi je známe, ani u našich nerozlučných západných priateľov neboli postavené žiadne nové trate s vyššou triedou zaťaženia, a vhodným geometrickým usporiadaním trate, ktoré by umožňovali prevádzku vlakov vedených novými rušňami ich možnou maximálnou rýchlosťou.

Iste, je možné jazdiť na základe nejakého diskutabilného rozhodnutia na niektorej triede zaťaženia trate aj rýchlejšie, v rozpore s vyhláškou Medzinárodnej železničnej únie, je len otázne, či je celospoločensky vhodné skracovať životnosť tratí ich nadmerným zaťažovaním, keď v dvojkrížovom trojkopčí vlastník železníc nebol schopný, z objektívnych ale najmä subjektívnych dôvodov zmodernizovať trate podobným tempom, ako hociktorý z našich susedov, schopný využiť spolufinancovanie z Európskej únie v možnej plnej miere. Takže teraz sa asi musí sústrediť na slimačím tempom pokračujúcu modernizáciu tratí, a nie rozmýšľať nad vedomým skracovaním životnosti už zmodernizovaných tratí.

K celkovému obrazu je potrebné dodať, že rozbehnúť vlak je najjednoduchší problém. Skutočné ťažkosti nastávajú, ak rozbehnutý vlak treba zastaviť.

V súvislosti s rušňami Vectron, aj samotné vozidlá zaradené do vlaku budú musieť byť schopné prevádzky určenou maximálnou rýchlosťou vlaku. Brzdy celého vlaku musia svojou konštrukciou a výkonom umožniť opakované zabrzdenie vlaku z jeho maximálnej rýchlosti na disponibilnej, zábrzdnej vzdialenosti bez hocijakého poškodenia samotných bŕzd, alebo poškodenia prepravovaného tovaru, či ohrozenia zdravia osôb prepravovaných vo vlaku bez možnosti a povinnosti používania bezpečnostých pásov. Pritom disponibilná zábrzdná vzdialenosť závisí od usporiadania trate, vrátane konštrukcie zabezpečovacieho zariadenia.

K umožneniu bezpečnej jazdy vlakov maximálnou konštrukčnou rýchlosťou rušňov Vectron treba vykonať ešte mnoho vyhodnotení a rozhodnutí. Až čas ukáže, či ich nákup za účelom využitia ich maximálnej konštrukčnej rýchlosti na vozbu vlakov na existujúcich tratiach bolo správne a závideniavhodné rozhodnutie. Možno nákup ľahších elektrických motorových jednotiek by bola jednoduchšia, ekonomickejšia a menej tŕnistá cesta k doprave vlakov vyššími rýchlosťami na modernizovaných tratiach stavaných na doteraz používanú maximálnu triedu zaťaženia trate.

Kam z konopí?

04.12.2025

Najutáranejší sebareklamátor, sklamaný reakciou Stockholmu na vystatovačne ospevované ukončenie ôsmych vojen, musel pre nový celozemeguľový úspech vytiahnuť eso z rukáva. Podľa jeho výroku môže strýčko Sam napadnúť hociktorú krajinu, ktorá sa podieľa na pašovaní drog do najobdivovanejšej krajiny za veľkou mlákou. Hm. Myšlienka, ktorá určite dáva mnoho dôvodov [...]

Skrinka

27.11.2025

Opäť sa našiel niekto, kto sa odvážil dotknúť veka Pandorinej skrinky obsahujúcej dekréty bývalého pána prezidenta, ktorý v časoch, keď bolo naozaj v krajine zle, sa potuloval kdesi po svete. Takže správnosť jeho jednoosobových rozhodnutí a obvinení, spočívajúcich na informáciách typu jedna baba povedala a nie na osobnej skúsenosti, je pochybná. Okamžite všetky osy z [...]

Zánik

23.11.2025

„Slovensko je odsúdené na zánik, ak budeme pokračovať v takejto politike.“ Verejne prehlásil pán bývalý stranícky minister. Nuž čo, vôbec sa nedá nesúhlasiť s jeho názorom. Bolo by ale žiaduce, keby namiesto prvej osoby množného čísla vo vyhlásení použil konkrétnejšie označenie pôvodcov kritizovaného konania. Po prevalení informácií, o už ani [...]

Meloniová, Pellegrini

Prezident Pellegrini sa v Ríme stretol s talianskou premiérkou Meloniovou

05.12.2025 14:51

Slovenský prezident vyzdvihol postoje talianskej premiérky.

Nemecká armáda, Bundeswehr, nemeckí vojaci, vojenské cvičenie

Nemeckí poslanci schválili novú podobu vojenskej služby, má aj prvok povinnosti. V mestách po celej krajine sú protesty

05.12.2025 14:21

Zákon zavádza plošné odvody a stanovuje tiež ciele počtov nových regrútov.

robo kaliňák

Stane sa Slovensko strategickým dodávateľom munície pre členské štáty EÚ? ZVS holdig uzavrela rámcovú zmluvu za 58 miliárd eur

05.12.2025 13:45, aktualizované: 14:54

Nákup munície by sa mohol financovať prostredníctvom pôžičiek z EÚ. Slovensko rozvíja zbrojný priemysel ako strategický, s pozitívnym dopadom na rast a zamestnanosť.

trump

Európe hrozí totálny civilizačný rozklad, tvrdí Trump v novej bezpečnostnej stratégii

05.12.2025 13:30, aktualizované: 14:25

Dokument hovorí o drsnej perspektíve vymazania civilizácie v horizonte 20 rokov.

rojko

O rojkoch, snívaní, prírode a iných drobnostiach

Štatistiky blogu

Počet článkov: 371
Celková čítanosť: 1967470x
Priemerná čítanosť článkov: 5303x

Autor blogu

Kategórie