Odbor verejných záležitostí národného železničného dopravcu ráno uverejnil správu o chystanej požiadavke na ministerstvo dopravy ohľadne obmedzenia vlakovej dopravy počas letného obdobia.
Správa vyzerala ako neotesaný klát, takže nečudo, že behom šiestich hodín ju nahradila nová, patrične vyšperkovaná, vypracovaná nejakou skúsenou, súkromnou reklamnou firmou.
Na podstate správy a jej divného obsahu to však nič nezmenilo.
Že vraj pre menší dopyt po cestovaní počas letného obdobia treba obmedziť regionálnu dopravu. Určite v lete je menší dopyt po cestovaní zo strany študentov a žiakov. Nikto ma však nepresvedčí, že je menší dopyt po cestovaní aj zo strany turistov. Však nielen dopravca chce dovolenkovať a pri tom aj cestovať, ale aj ostatní občania našej krajiny a aj zahraniční návštevníci. Akurát národný dopravca sa asi potrebami turistov obľubujúcich hromadnú dopravu ešte nezačal zaoberať, a preto nemá s nimi žiadnu skúsenosť, s výnimkou na jednej ruke spočítateľných tratí.
Naopak, ako to dosvedčuje sám život, počas letného obdobia dopyt po doprave medzi Prahou, Bratislavou a Budapešťou zásluhou cestovaniachtivých turistov enormne stúpa, takže Metropolitan v dvojhodinovom takte je už teraz určite nedostatočný, a národný dopravca by si mal tiež spomenúť na úspešné, obyčajne plne vyťažené, letné rýchliky Mamaia, Nord-Orient a iné.
Že vraj chce vytvoriť podmienky na čerpanie dovoleniek pánmi rušňovodičmi, a podmienky na vykonávanie údržby a opráv počas letného obdobia tak, aby po lete zabezpečili kvalitnejšiu dopravu.
Neviem prečo si národný dopravca myslí, že len páni rušňovodiči potrebujú letnú dovolenku a údržbári a opravári nie. Pre naplnenie svojej mylnej predstavy asi mienia rekvalifikovať opravárenský personál na vášnivých lyžiarov a ľadových korčuliarov.
Menej informovaná osoba možno príde aj sama na to podľa vlastných skúseností z cestovania vlakom, že údržbu a opravy vozidiel je potrebné vykonávať počas celého roku bez rozdielu, a trochu informovaná osoba si spomenie tiež na to, že zimné obdobie určite neznižuje potrebu údržby a opráv, skôr naopak, takže prítomnosť opravárov na pracovisku aj v zimnom období v dostatočnom počte je tiež žiaduca.
Som zvedavý ako sa k návrhu postaví pán minister cestovania a športu. Možno ho v rámci koaličnej poslušnosti aj podporí, spoliehajúc sa na to, že väčšina turistov sa už transformovala na sardinky, necestujúce vlakom alebo inými prostriedkami hromadnej dopravy, a verne sa vracajúce vždy k svojim nie všetkým voňajúcim plechovkám. O nejakých turistických prechodoch, hrebeňovkách a iných aktivitách s rozdielnym miestom začiatku a konca preto môžu iba závistlivo snívať.
Zlatý klinec do rakvy logického rozmýšľania zatĺkla reklamná agentúra, podľa ktorej menej jázd počas horúcich letných dní prinesie pozitíva vo forme viacerých voľných miest a pokojnejšej atmosféry na staniciach, sľubujúce komfortnejšie cestovanie za zážitkami. Super, mať taký rozum, asi by som sa prihlásil do nasledujúceho konkláve.
Ak národný dopravca sa pohrabe v trochu starších dokumentoch, určite v nich nájde rozumné postupy plánovania počtu, prevádzky a údržby vozidiel, aj postupy určovania počtu personálu pre zabezpečenie nerušenej, kvalitnej, včasnej, aj pohodlnej dopravy.
A keď sa náhodou pomýli a opýta sa nesardinkových turistov čo by potrebovali po celý rok, ale najmä v letnom dovolenkovom období, možno by sa dozvedel, že mnohí, ktorí nechcú byť viazaný na iným nevoňajúce plechovky, by s radosťou privítali taktovú dopravu na všetkých tratiach. Pritom určite nebudú snívať o niekoľkominutových intervaloch na ktorú sú zvyknutí z hromadnej dopravy v hlavnom meste, ale určite by ocenili najviac jednohodinový interval. Ani by sa nemuselo jednať o súpravy v dĺžke nutnej počas školského roku.
Škoda, že rušniarski čierni bratia aj ich neodmysliteľní vozárski kolegovia, hrdí na svoju prácu, a plne jej oddaní sú už asi minulosťou.
Je to len môj úzky pohľad na trase ZA - BA,... ...
Vlakmi cestujem málo. Ale v lete bývali často... ...
Celá debata | RSS tejto debaty