Letný grafikon

Odbor verejných záležitostí národného železničného dopravcu ráno uverejnil správu o chystanej požiadavke na ministerstvo dopravy ohľadne obmedzenia vlakovej dopravy počas letného obdobia.

Správa vyzerala ako neotesaný klát, takže nečudo, že behom šiestich hodín ju nahradila nová, patrične vyšperkovaná, vypracovaná nejakou skúsenou, súkromnou reklamnou firmou.

Na podstate správy a jej divného obsahu to však nič nezmenilo.

Že vraj pre menší dopyt po cestovaní počas letného obdobia treba obmedziť regionálnu dopravu. Určite v lete je menší dopyt po cestovaní zo strany študentov a žiakov. Nikto ma však nepresvedčí, že je menší dopyt po cestovaní aj zo strany turistov. Však nielen dopravca chce dovolenkovať a pri tom aj cestovať, ale aj ostatní občania našej krajiny a aj zahraniční návštevníci. Akurát národný dopravca sa asi potrebami turistov obľubujúcich hromadnú dopravu ešte nezačal zaoberať, a preto nemá s nimi žiadnu skúsenosť, s výnimkou na jednej ruke spočítateľných tratí.

Naopak, ako to dosvedčuje sám život, počas letného obdobia dopyt po doprave medzi Prahou, Bratislavou a Budapešťou zásluhou cestovaniachtivých turistov enormne stúpa, takže Metropolitan v dvojhodinovom takte je už teraz určite nedostatočný, a národný dopravca by si mal tiež spomenúť na úspešné, obyčajne plne vyťažené, letné rýchliky Mamaia, Nord-Orient a iné.

Že vraj chce vytvoriť podmienky na čerpanie dovoleniek pánmi rušňovodičmi, a podmienky na vykonávanie údržby a opráv počas letného obdobia tak, aby po lete zabezpečili kvalitnejšiu dopravu.

Neviem prečo si národný dopravca myslí, že len páni rušňovodiči potrebujú letnú dovolenku a údržbári a opravári nie. Pre naplnenie svojej mylnej predstavy asi mienia rekvalifikovať opravárenský personál na vášnivých lyžiarov a ľadových korčuliarov.

Menej informovaná osoba možno príde aj sama na to podľa vlastných skúseností z cestovania vlakom, že údržbu a opravy vozidiel je potrebné vykonávať počas celého roku bez rozdielu, a trochu informovaná osoba si spomenie tiež na to, že zimné obdobie určite neznižuje potrebu údržby a opráv, skôr naopak, takže prítomnosť opravárov na pracovisku aj v zimnom období v dostatočnom počte je tiež žiaduca.

Som zvedavý ako sa k návrhu postaví pán minister cestovania a športu. Možno ho v rámci koaličnej poslušnosti aj podporí, spoliehajúc sa na to, že väčšina turistov sa už transformovala na sardinky, necestujúce vlakom alebo inými prostriedkami hromadnej dopravy, a verne sa vracajúce vždy k svojim nie všetkým voňajúcim plechovkám. O nejakých turistických prechodoch, hrebeňovkách a iných aktivitách s rozdielnym miestom začiatku a konca preto môžu iba závistlivo snívať.

Zlatý klinec do rakvy logického rozmýšľania zatĺkla reklamná agentúra, podľa ktorej menej jázd počas horúcich letných dní prinesie pozitíva vo forme viacerých voľných miest a pokojnejšej atmosféry na staniciach, sľubujúce komfortnejšie cestovanie za zážitkami. Super, mať taký rozum, asi by som sa prihlásil do nasledujúceho konkláve.

Ak národný dopravca sa pohrabe v trochu starších dokumentoch, určite v nich nájde rozumné postupy plánovania počtu, prevádzky a údržby vozidiel, aj postupy určovania počtu personálu pre zabezpečenie nerušenej, kvalitnej, včasnej, aj pohodlnej dopravy.

A keď sa náhodou pomýli a opýta sa nesardinkových turistov čo by potrebovali po celý rok, ale najmä v letnom dovolenkovom období, možno by sa dozvedel, že mnohí, ktorí nechcú byť viazaný na iným nevoňajúce plechovky, by s radosťou privítali taktovú dopravu na všetkých tratiach. Pritom určite nebudú snívať o niekoľkominutových intervaloch na ktorú sú zvyknutí z hromadnej dopravy v hlavnom meste, ale určite by ocenili najviac jednohodinový interval. Ani by sa nemuselo jednať o súpravy v dĺžke nutnej počas školského roku.

Škoda, že rušniarski čierni bratia aj ich neodmysliteľní vozárski kolegovia, hrdí na svoju prácu, a plne jej oddaní sú už asi minulosťou.

Dve správy

02.07.2025

Včera sa s veľkou pompou zverejnoprávnili dve zdanlivo vôbec nesúvisiace správy. Prvá s patričným nadšením oznamovala započatie skúšobnej prevádzky štátnej aplikácie na vyhľadávanie ceny niektorých potravín v jednotlivých obchodoch. Teta Beta zo Šarkana okamžite zareagovala a nadšene chcela využiť vymoženosti štátneho nákupného Klondajku, aby zo svojho [...]

Kritické myslenie

30.06.2025

Padol mi do oka nervy skúšajúci nápis na veľkoplošnej reklame, duchaplný, ako produkt týždenného pobytu na chate u umelej inteligencie, oznamujúci: „Kritické myslenie je legálne. Zatiaľ.“ Ohromujúca konštatácia, nad ktorou by Sokrates aj právnická elita museli dumať azda niekoľko desaťročí. Človek rozmýšľajúci si asi uvedomí, že autor hesla namiesto [...]

Militanti

25.06.2025

Terajší naši kamoši sa rozhodli donútiť všetkých svojich prívržencov zvýšiť svoje výdavky na minimálne päť percent hrubého domáceho produktu. Len niektorí Ibérijci si postavili hlavu, a nik ich nevedel prinútiť mrhať ešte viac peňazí na blbosti. Nie som ekonóm, takže si neviem predstaviť koľko percent štátneho rozpočtu tvorí tých spomínaných päť percent [...]

Plot / Hranice / Ostnatý drôt / Slovinský vojak /

Politické otrasy v Ľubľane: slovinské referendum môže zmeniť kurz krajiny. Ľavica hovorí o vystúpení z NATO

07.07.2025 21:30

Referendum o NATO niektorí označujú za bezpečnostné riziko.

Trump

Trump rozposiela colné hrozby, nie však všetkým. EÚ list s vyššími sadzbami nedostane, píše Reuters

07.07.2025 21:15

V posledných dňoch americký prezident rozposiela listy predstaviteľom krajín, ktoré budú čeliť vyšším sadzbám.

Trump

Trump od augusta uvalí 25-percentné clá na dovoz z Južnej Kórey a Japonska

07.07.2025 19:05

Vyplýva to z listov adresovaných predstaviteľom týchto krajín.

Elon Musk

Nová strana Elona Muska chce získať nespokojných voličov

07.07.2025 19:00

Už 165 rokov sa v USA striedajú pri moci len dve veľké strany - Demokratická a Republikánska. Zmení túto tradíciu najbohatší človek na svete?

rojko

O rojkoch, snívaní, prírode a iných drobnostiach

Štatistiky blogu

Počet článkov: 333
Celková čítanosť: 1622086x
Priemerná čítanosť článkov: 4871x

Autor blogu

Kategórie