Nedávno sa v tlači objavila bombastická správa o revolučnom rozhodnutí železníc krajiny tulipánov. Vraj všetky elektrické vlaky osobnej dopravy budú v budúcnosti napájané výlučne elektrikou z veterných elektrární. Keď nebude doma dostatočne fúkať, vraj dovezú veternú elektriku zo severnejších krajín, a keď ich bezveterné počasie k tomu dotlačí, tak aj zo Škandinávie, spoza mora. Nech to stojí čo to stojí, však z peňazí cestujúceho krv netečie.
Vynikajúci reklamný ťah, ďaleko nezaostávajúci za svetovo najpremyslenejším, transformujúcim vtedajšími farármi zbaveného sa revolucionára, sporiaceho sa s ich doterajšími názormi, na baránka, snímajúceho hriechy sveta, ktorému verí viac ako pätina ľudstva.
Aj bigotne reklame veriaci cestujúci z krajiny tulipánov si budú môcť nahovárať, že cestujú najekologickejšou dopravou na zemeguli, pokiaľ sa nezačnú zamýšľať nad realitou. Ako pomôcka možno stačí aj učebnica fyziky z druhého stupňa základnej školy.
Aj krajina tulipánov je súčasťou európskeho hospodárskeho priestoru, so skoro atomizovane rozdelenými kompetenciami, nevynímajúc ani energetiku. Predpokladám, že aj holandský železničný dopravca si objednáva elektriku u domáceho distribútora v potrebnom množstve a kvalite nezávisle od jej zdroja. Ale keby aj nie, na konci kábla je napojený na celkovú energetickú distribučnú sieť, napájanú z rôznych zdrojov. Pretože elektrika z rôznych zdrojov dodávaná cez spoločné vedenie sa nijak nelíši, farbou, oblečením ani inými atribútmi, nemôže sa na konci kábla ani nijakým spôsobom vyfiltrovať tá, pochádzajúca z veterných elektrární.
Určite aj cestujúci v krajine tulipánov majú v prvom rade záujem docestovať včas do svojho cieľa, a je im šuma fuk, akou elektrikou je ich vlak poháňaný, a či zrovna niekde fúka dostatočne silný vietor.
Hľadanie príčin rozpadu energetickej siete na ibérijskom polostrove dospelo aj k názoru, že energetická sieť napájaná vo veľkej miere len zo zdrojov závislých na svetelných a veterných podmienkach nie je dostatočne stabilná, a pri neodvrátiteľnom výpadku napájania zo svetelných alebo veterných zdrojov môže nastať celkový kolaps energetickej siete.
Takže aj holandský železničný dopravca by mal vždy zabezpečiť včasnú a nerušenú dopravu svojich cestujúcich do cieľového miesta, čo asi dokáže realizovať len ak v energetickej sieti, z ktorej odoberá elektriku pre pohon vlakov bude prevažovať elektrika nezávislá od svetelných alebo veterných podmienok, a nebude hroziť jej možný, neočakávaný výpadok.
Takže rozprávky o výlučne veternou elektrinou poháňaných vlakoch by železničiari krajiny tulipánov mohli ponechať Hansovi Christianovi Andersenovi, prípadne Pavlovi Dobšinskému, a reklamu svojich služieb by mali zamerať skôr na včasnú, bezpečnú a pohodlnú dopravu, energeticky nezávislú od poveternostných podmienok.
To je tvrdenie od pása. Nedokážeš to ničím... ...
Vetry sú potrebné. Kto prdí, zdravie si tvrdí.... ...
...a to naše vlaky jazdia tak rýchlo, že ani... ...
Mas auto?? Asi ano, tak sa spytuj sam seba... ...
veď áno , kľudne si spáľme zemeguľu, veď deti... ...
Celá debata | RSS tejto debaty