Železničné priecestia

V dvojkrížovom trojkopčí ich máme neúrekom. Aj keby ich bolo menej, aj tak ich už je veľa, a z dôvodu falošnej šetrnosti zodpovedných organizácií sa ich počet výrazne neznižuje.

Železničné priecestia sa v prípade nedodržiavania ustanovení zákona stávajú arénou nerovného boja medzi niekoľko stoviek až tisícov ton vážiacim kolosom, schopným zastaviť zo svojej určenej rýchlosti najmenej vo vzdialenosti niekoľkých stoviek metrov, a oveľa menšími cestnými vozidlami alebo len samotnými osobami.

Neustále sa opakujúce nehody na priecestiach vyvolávajú dojem, že vzdelávanie budúcich vodičov, amatérskych aj profesionálnych, ohľadne správania sa pri prechode cez železničné priecestie nie je dostatočné. Nehovoriac už vôbec o chodcoch a cyklistoch, ktorí sa môžu niečo naučiť obyčajne len na vlastnej škode, keďže učiť sa na chybách iných už nie je v móde.

Možno nasledujúce informácie pomôžu zachrániť aspoň jeden ľudský život. Aj v tom prípade už plne poslúžili svojmu uvažovanému účelu.

S čím sa môžete pri prechode cez priecestia stretnúť a ako sa v jednotlivých prípadoch chovať?

Najjednoduchšími sú priecestia označené len dopravnou značkou s krížmi. Sú bez hocijakého zabezpečovacieho zariadenia. Bezpečnosť na nich závisí len od dodržiavania ustanovení zákona používateľmi cesty. Keď sa blížite k takémuto priecestiu, mali by ste vo svojom vozidle vypnúť všetky zdroje rušivého hluku, keď treba, tak aj otvoriť okná, chodci by mali prestať sledovať svoj virtuálny svet v mobile a vytiahnuť z uší slúchadlá. Na takéto priecestie nesmiete vojsť, keď vidíte alebo počujete prichádzajúci vlak. Od stanovenej vzdialenosti pred takýmto takýmto priecestím rušňovodič opakovane výstražne trúbi.

Niekde sa ešte možno stretnete aj s mechanickými závorami. Tieto bývajú doplnené výstražným zvoncom upozorňujúcim na nasledujúce spúšťanie závor. Pri takomto priecestí nikdy nevstupujte na priecestie ak počujete výstražný zvonec alebo ak sa závora spúšťa, je uzatvorená, alebo sa dvíha.

Najčastejšie sa budete stretať s priecestím vybaveným svetelnou signalizáciou, so závorami alebo bez nich.

V oboch prípadoch by vaše chovanie sa pri prechode cez takéto priecestia malo byť úplne rovnaké. Ak na svetelnom výstražnom zariadení začnú striedavo blikať dve červené svetlá, obyčajne doplnené aj príslušným zvukovým znamením, nikdy už nevchádzajte na priecestie, ani keď u zariadenia doplneného závorami tieto ešte sú otvorené. Čas svetelnej výstrahy slúži len na odchod cestných vozidiel nachádzajúcich sa na priecestí v čase spustenia výstrahy. Na priecestie smiete vstúpiť výlučne vtedy, ak zariadenie nezobrazuje svetelnú výstrahu dvomi červenými striedavo blikajúcimi svetlami. Zdvihnutie závor po prechode vlaku nikdy nepovažujte za povolenie vstúpiť na priecestie. Obzvlášť dôležité je dodržiavať toto pravidlo v prípade priecestí cez dve a viac koľají. Priecestné zabezpečovacie zariadenia pre jednotlivé koľaje obyčajne pracujú autonómne, spoločné majú len svetelné zobrazovanie výstrahy. Po prejdení vlaku po jednej koľaji sa závory môžu zdvihnúť, ale zároveň už môže byť aktívna svetelná výstraha pre druhú koľaj, a vlak sa už môže nachádzať bližšie než si myslíte. Takže v každom prípade buďte trpezliví a vyčkajte na ukončenie svetelnej výstrahy.

Pokiaľ niekde na priecestí uvidíte osobu krúžiacu červenou zástavkou smerom k ceste, zastavte pred priecestím. To zamestnanec železníc nahrádza činnosť porúchaného zabezpečovacieho zariadenia, a vlak sa blíži k priecestiu.

Porucha zabezpečovacieho zariadenia je signalizovaná osobe povoľujúcej chod vlaku. V takomto prípade sa povolí jazda vlaku cez priecestie len určenou nízkou rýchlosťou, a rušňovodič musí pred priecestím opakovane výstražne trúbiť. Pre vás z toho vyplýva, nezávisle od toho čo sa zobrazuje alebo nezobrazuje na zabezpečovacom zariadení nevchádzať na priecestie keď počujete alebo vidíte prichádzajúci vlak. Pozor pri dvojkoľajnej trati môže ísť vlak aj po druhej koľaji.

Ak z dôvodu vašej predošlej nevšímavosti sa závory zatvoria, keď sa nachádzate medzi nimi, neváhajte a prerazte ich. Vlak je už asi veľmi blízko. Je lepšie utrpieť a spôsobiť nejakú materiálnu škodu, ako v ďalšej ceste pokračovať rozporciovaný v čiernom umelohmotnom vaku.

Ak zostanete na priecestí pre poruchu vozidla a neviete ho z priecestia odstrániť, vystúpte z neho, nahláste identifikačné číslo priecestia nachádzajúce sa na ňom záchrannému systému alebo polícii. Sledujte aj trať a ak uvidíte prichádzať vlak začnite krúžiť vystretou rukou smerom k nemu. Rušňovodič sa určite pokúsi zastaviť vlak, ale aj keď sa mu to nepodarí, určite bude radšej, keď na konci udalosti bude len kopa šrotu bez neživého spoluobčana.

Pri každej jazde cez priecestie majte na pamäti, že aj v rušni sa nachádza osoba s takým istým organizmom ako je ten váš. Vždy konajte tak, aby ste mu nedodržiavaním zákona nespôsobili do smrti neprekonateľnú psychickú traumu vašim, určite nechceným, usmrtením alebo dokaličením.

Kritické myslenie

30.06.2025

Padol mi do oka nervy skúšajúci nápis na veľkoplošnej reklame, duchaplný, ako produkt týždenného pobytu na chate u umelej inteligencie, oznamujúci: „Kritické myslenie je legálne. Zatiaľ.“ Ohromujúca konštatácia, nad ktorou by Sokrates aj právnická elita museli dumať azda niekoľko desaťročí. Človek rozmýšľajúci si asi uvedomí, že autor hesla namiesto [...]

Militanti

25.06.2025

Terajší naši kamoši sa rozhodli donútiť všetkých svojich prívržencov zvýšiť svoje výdavky na minimálne päť percent hrubého domáceho produktu. Len niektorí Ibérijci si postavili hlavu, a nik ich nevedel prinútiť mrhať ešte viac peňazí na blbosti. Nie som ekonóm, takže si neviem predstaviť koľko percent štátneho rozpočtu tvorí tých spomínaných päť percent [...]

Simulanti

21.06.2025

Pán minister práce, sociálny a rodinný si opäť vysúkal rukávy a začal boj proti aj pánovi Moliérovi už veľmi dávno známym zdravým nemocným. Ako bývalý dočasný mediálny komunikátor, znalý sily reklamy to nezabudol ani patrične verejnoprávne propagovať. Škoda, že jemu aj ostatným dotknutým členom vlády trvalo tak dlho zistiť, koľko zdravých nemocných sa [...]

Nukleárna elektráreň / Jadrová / Nuclear Power Plant / Cattenom /

Francúzi pre vlnu horúčav odstavili jadrovú elektráreň Golfech

30.06.2025 21:42

Nie je známe, ako dlho bude elektráreň odstavená.

Makis Voridis

Grécko má nového ministra pre migráciu. Predošlý skončil pre podvody agrodotácií z EÚ

30.06.2025 20:49

Makis Voridis odstúpil spolu s ďalšími štyrmi členmi vlády.

Italy Britain Superyacht

Miliardový most na Sicíliu má posilniť obranu Európy, tvrdí Rím. NATO zatiaľ mlčí, opozícia hovorí o výsmechu občanom

30.06.2025 20:03

Po dokončení by bola stavba cez Messinský prieliv najdlhším visutým mostom na svete.

rojko

O rojkoch, snívaní, prírode a iných drobnostiach

Štatistiky blogu

Počet článkov: 332
Celková čítanosť: 1602369x
Priemerná čítanosť článkov: 4826x

Autor blogu

Kategórie