Marketingová apokalypsa

Veľké nežné štrnganie mimo iného nám doprialo búdkovú kultúru a marketingové šialenstvo. Búdkový predaj vďaka zostatku zdravého rozumu zákazníkov väčšinou zanikol, skoro tak rýchlo ako vznikol. Záujemcovia majú možnosť znovu kupovať šmejdy z juhovýchodnej Ázia aj v tzv. kamenných obchodoch.

Naproti tomu marketingová pohroma sa zdá byť nesmrteľnou. Samochváliaci sa marketingový poradca hravo presvedčí podnikateľa, že jeho pričinením sa tápajúce podnikanie zmení na zlatú baňu. Vie to prakticky a presvedčivo zdokumentovať krásnymi farebnými grafmi, tabuľkami a prezentáciami.

Vďaka tomu je problém vedľa ciest uvidieť dopravné značenie medzi hustým lesom reklamných tabúľ. Síce na jednom mieste partia majstrov pomocou karbobrúsky odstraňuje načierno postavené, o niekoľko kilometrov ďalej druhá partia nabielo stavia nové. Funguje to skoro ako kolobeh vody v prírode.

Aby sa ani nevlastniči smraďákov necítili uškodení, marketingári majú aj letáky a hromadné oznamovacie prostriedky.

Letáky sa najnovšie nehádžu do poštových schránok, asi preto, aby sa dali naraz vyniesť do kontajnera, najvhodnejšie do triedeného odpadu.

Vynikajúcim prostriedkom marketingu je televízia. Niektoré rebelantské však ešte stále dávajú medzi vynikajúce, nápadité, plodné reklamné šoty aj úryvky nejakých nudných programov.

Dobrý kupujúci ide do obchodu tlačiac pred sebou fúrik zákazníckych kariet, veď čo keby išiel aj do iného obchodu. Zákaznícka karta sa vybavuje s vidinou ohromnej úspory pri nákupe. Vôbec nie je vhodné premýšľať nad tým, na čo obchodník využíva údaje získané pri vydaní karty a pri každom nákupe s kartou.

Dobrý marketingový poradca vie, že kupujúceho treba zmiasť a zamestnancov obchodu treba počas pracovnej doby plne využiť. Tovar v obchode sa musí čím častejšie premiestniť na iné miesto, aby sa kupujúci cítil ako Kolumbus objavujúci Indiu. Aspoň raz týždenne treba spraviť novú akciu spojenú s výmenou cenoviek. Vôbec nevadí, že zamestnanci preto nemajú čas vyložiť to, čo by si kupujúci želal. Však keď tam už raz je, niečo si asi kúpi.

Keď sa kupujúci nudí, môže si prezerať Maťka a Kubka, ako robia reklamu nejakej akcii, aktuálnej pred mesiacom. Tiež milo prekvapí obrovský nápis „súťaž“ alebo „výhra“ na tovare, aj keď podľa drobných písmeniek to bolo aktuálne už dávno. Nevadí, však aj staršie obaly treba využiť a klamlivou reklamou sa aj tak nikto v dvojkrížovom trojkopčí, vzhľadom na aktuálnejšie záležitosti, nezaoberá.

Zaujímavé je, že o reklamných akciách typu „ak čakáte v rade pred pokladňou viac ako päť minút, odrátame z ceny vášho nákupu päť euro“ alebo „ak nájdete na polici výrobok s uplynutou lehotou spotreby dostanete taký istý s platnou lehotou spotreby zadarmo“ pokladníčky obyčajne nič nevedia a kupujúceho posielajú za vedúcim, s predpokladom, že kupujúci prišiel len nakúpiť a obyčajne nemá čas niekoho zháňať a znovu vysvetľovať o čo ide.

Vždy ma poteší, keď sa ma pokladníčka v obchode, kam chodím skoro každodenne už roky, opýta, či mám ich kartu. Obyčajne s úsmevom odpoviem, že ešte stále nie. Niektoré slušnejšie, trvalejšie pokladníčky prosia o prepáčenie s tým, že to majú nariadené, a zdá sa, že veľký brat ich sleduje, ako nariadenia plnia.

A tak nám, neobdivujúcim výdobytky marketingu neostáva nič iné, len čakať kedy z Pezinka utečie nejaký marketingový expert, píliaci si pod sebou konár, a presvedčí podnikateľa, že kupujúceho zaujíma v prvom rade cena a nie marketingový cirkus. Zníženie nákladov na marketing môže aj výraznejšie znížiť celkové náklady. Naše čakanie však asi bude márne, lebo „kto chce s vlkmi žiť, musí s nimi vyť“. Ale to je už iná oblasť činnosti priateľov priateľov.

Dve správy

02.07.2025

Včera sa s veľkou pompou zverejnoprávnili dve zdanlivo vôbec nesúvisiace správy. Prvá s patričným nadšením oznamovala započatie skúšobnej prevádzky štátnej aplikácie na vyhľadávanie ceny niektorých potravín v jednotlivých obchodoch. Teta Beta zo Šarkana okamžite zareagovala a nadšene chcela využiť vymoženosti štátneho nákupného Klondajku, aby zo svojho [...]

Kritické myslenie

30.06.2025

Padol mi do oka nervy skúšajúci nápis na veľkoplošnej reklame, duchaplný, ako produkt týždenného pobytu na chate u umelej inteligencie, oznamujúci: „Kritické myslenie je legálne. Zatiaľ.“ Ohromujúca konštatácia, nad ktorou by Sokrates aj právnická elita museli dumať azda niekoľko desaťročí. Človek rozmýšľajúci si asi uvedomí, že autor hesla namiesto [...]

Militanti

25.06.2025

Terajší naši kamoši sa rozhodli donútiť všetkých svojich prívržencov zvýšiť svoje výdavky na minimálne päť percent hrubého domáceho produktu. Len niektorí Ibérijci si postavili hlavu, a nik ich nevedel prinútiť mrhať ešte viac peňazí na blbosti. Nie som ekonóm, takže si neviem predstaviť koľko percent štátneho rozpočtu tvorí tých spomínaných päť percent [...]

Mark Rutte

Mark Rutte tvrdí, že ak by Čína udrela na Taiwan, žiadala by Rusov zaútočiť na štáty NATO

06.07.2025 19:00

Podľa šéfa NATO Rutteho pre spojenectvo Ruska a Číny musí byť aliancia taká silná, aby odstrašila Moskvu, a súčasne spolupracovať so spojencami v Ázii.

Taraba

Taraba: Nekritizovali plytvanie, keď Kolíkova dávala 769-tisíc ročne na LGBTI projekty. Opozícii prekáža, že to bolo na oslavu vierozvestcov

06.07.2025 18:58

Podľa ministra Tarabu opozícia nemá problém so sumou na oslavy vierozvestcov, ale s tým, že nešli na progresívnu agendu.

Belgicko NATO, zástavy, aliancia, Brusel

Aká neutralita Slovensku svedčí?

06.07.2025 18:00

Neutralita znie ako jednoznačný a zrozumiteľný pojem - teda pokým nezačneme rozoberať, čo vlastne znamená. Sme si istí, že jej všetci rozumieme rovnako? Zapojte sa do debaty!

Čína Filipíny more Juhočínske loď

V Červenom mori blízko Jemenu horí obchodná loď, ktorú napadli ozbrojenci

06.07.2025 16:35, aktualizované: 18:35

K útoku sa doteraz nikto neprihlásil.

rojko

O rojkoch, snívaní, prírode a iných drobnostiach

Štatistiky blogu

Počet článkov: 333
Celková čítanosť: 1619488x
Priemerná čítanosť článkov: 4863x

Autor blogu

Kategórie