Zelená vlna

18. septembra 2022, rojko, Nezaradené

Občas si vypočujem Zelenú vlnu „verejnoprávneho“ rozhlasu. Je smutné, že hlásatelia, napodobňujúc buričské rádiá spoza veľkej mláky, za peniaze daňových poplatníkov a koncesionárov, upozorňujú sebeckých vodičov a vodičky na miesta merania rýchlosti. Keď sa aj bez radaru postavíte vedľa cesty, ľahko si uvedomíte, že predpísanú maximálnu rýchlosť nedodržiava skoro nikto. Tolerancia zo strany orgánov oprávnených konať je veľmi široká a tresty z pohľadu vodičov a vodičiek sú len smiešne.

Vždy ma dojme, keď hlásatelia oznamujú, že kompy normálne premávajú. Obyčajne sa zamyslím, prečo nehlásia aj normálnu premávku všetkých autobusov a vlakov. Možno by stačilo hlásiť ak nepremávajú.

Veľmi by ma prekvapilo, keby sebecký „zelený anjel“, vidiaci prekážku na ceste, ju odstránil a nevolal do Zelenej vlny, čakajúc na jej odstránenie nejakým iným anjelom. Určite viem, že hlásatelia tam nepôjdu.

Namiesto takejto medvedej služby by Zelená vlna mohla opakovane informovať vodičov a vodičky o skutočnostiach, ktoré existujú nezávisle od obsahu hlásení, na ktoré možno neupozorňuje ani zákon a ktorým sa nevenuje dostatočná pozornosť v autoškolách. Mohlo by sa jednať o nasledovné informácie, ale možno aj ďalšie.

Chodci môžu byť rôzne postihnutí, preto musia mať vždy prednosť. Vodiči a vodičky absolvujú lekársku prehliadku, ktorou sa potvrdzuje že dostatočne vidia a počujú, preto by mali dávať pozor aby neohrozili ani postihnutých chodcov. To platí aj pre vodičov a vodičky električiek.

Rýchlosť jazdy vozila sa musí prispôsobiť okrem stavu a povahy vozovky aj rozhľadu a tiež stavu vozidla tak, aby vodič, vodička podľa možnosti zastavili pred hocijakou prekážkou na ceste. To platí aj v noci a za zníženej viditeľnosti a najmä s ohľadom na stav osvetlenia vozidla.

Keď vodič, vodička narazí do stromu vedľa cesty, nemal by za to viniť strom ani cestárov.

Pri dodržaní ustanovení zákona o jazde cez železničné priecestia nemôže dôjsť k nehode na priecestí. Vlak väčšinou nie je schopný z normálnej rýchlosti pred prekážkou na priecestí zastaviť. Vo vlaku sa nachádzajú osoby a majetok, ktorých poškodenie alebo usmrtenie môže vyvolať procesy týkajúce sa náhrady škody a v prípade uznania viny vodič, vodička, ak prežijú, budú nútení dlhodobo odvádzať časť svojich príjmov na náhradu škôd. Pri jazde k priecestiu by vodič, vodička mali okrem sledovania diania na ceste sledovať aj dianie na dohľadnej časti železnice, mali by vypnúť všetky rušivé zdroje hluku, aj keby práve vysielali Zelenú vlnu. Následný plač pozostalých po nehode na priecestí a vyhováranie na slnko, nedostatočnú hlasitosť varovného signálu vlaku alebo zabezpečovacieho zariadenia, nezabezpečenia aj rampami a podobne nikdy nevrátia život vodičovi, vodičke nedodržujúcim zákon.

Nielen cestári ale v prvom rade vodiči a vodičky sa musia nachystať na zimu. Nielen prípravou vozidla ale aj prípravou pomôcok pre pomoc sami sebe. Je ich podstatne viac ako cestárov a vyskytujú sa naraz na viacerých miestach ako cestári.

Snívam o tom, aby na cestách mohlo byť v budúcnosti naozaj bezpečne a plynulo, ako znie motto Zelenej vlny, vďaka dobre informovaným a rozmýšľajúcim vodičom, vodičkám a nie rýchlo a nebezpečne ako to nie je výnimkou v súčasnosti